Aan de wieg van een bedrijf
Mijn broer en zus zijn een biologische boerderij begonnen. Enthousiasme genoeg en ook genoeg uitdagingen. Ik ben er sinds enige tijd ook bij betrokken. Niet dat ik elke dag geiten ga melken of onkruid wieden. En ik ga ook niet naar het platteland verhuizen, hoewel dat best aantrekkelijke kanten heeft. Dat laat ik over aan mijn broer en zus, die dus een “stadsboerderij” beginnen in het dorp Cruquius, zo tussen Haarlem en Schiphol.
Stadsboerderij
Een stadsboerderij in Cruquius klinkt misschien raar, maar voor wie de term nog niet kent: een stadsboerderij is een kleinschalige boerderij in of dichtbij een woonwijk waar enerzijds gewoon een boerenbedrijf gevoerd wordt, maar anderzijds ruim plaats is voor bezoekers uit de buurt, schoolklassen en anderen die meer willen weten en ervaren over voedsel, natuur en dieren. Zo’n boerderij willen zij graag opbouwen. Zelf heb ik niet veel meer dan algemene kennis van het boerenbedrijf, maar weet ik wel het een en ander van het opzetten en organiseren van een bedrijf. En natuurlijk kan ik, beter dan de meeste ondernemers, de administratie zo op orde houden dat die niet een probleem binnen het bedrijf is, maar juist helpt richting aan het bedrijf te geven.
Wat is mijn rol bij de start?
Allereerst luister ik goed naar de ondernemers. Hun verhaal is de basis. Daaruit haal ik de administratieve aspecten waaraan ze nog aandacht moeten besteden. Dat kan bijvoorbeeld het kiezen van de beste bedrijfsvorm zijn (zoals eenmanszaak of coöperatie), het regelen van bepaalde inschrijvingen bij instanties als de Belastingdienst of het opstellen van overeenkomsten tussen de partners of met opdrachtgevers.
Financieel plan
Met het ondernemersverhaal als basis kan ik natuurlijk ook een financieel plan maken. Daaruit blijkt hoeveel geld er in de komende maanden en jaren nodig is (en wanneer precies). Bij mijn broer en zus bleek uit dat plan dat het voorlopig voldoende lijkt om bij de start een paar relatief kleine onderhandse leningen te regelen en daarna de aandacht vol te richten op een PR-campagne waarmee interesse in de stadsboerderij gewekt wordt bij het “publiek” (de omwonenden en het netwerk van de ondernemers). Met de bedoeling dat die interesse zich ook uit in financiële ondersteuning, crowdfunding dus.
Interesse gewekt?
Is jouw interesse inmiddels gewekt? De website van stadsboerderij Hoeve Wickevoort in Cruquius is nog in ontwikkeling, als onderdeel van die PR-campagne. Maar ik breng je graag in contact met de stadsboeren als je meer informatie wilt. Ook bij andere bedrijven (beginnend of al langer bestaand) kan ik een rol spelen om de financiën niet het probleem te laten blijven maar juist zicht te geven op de oplossing. Neem dan vooral contact met me op!
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!