Mag ik bedrijfskosten spreiden?
Ja, dat mag. En soms moet het:
“Ik heb voor € 700 een licentie voor software gekocht die twee jaar geldig is. Voer ik die nu in het jaar van aankoop in één keer op als bedrijfskosten?”
Kosten die op een periode langer dan een jaar betrekking hebben, moeten in verschillende jaren geboekt worden. Die softwarelicentie moet dus in minstens twee boekjaren geboekt worden. (Als je hem eind juni aanschaft, is het zelfs logisch 25% van de kosten in het aankoopjaar te boeken, 50% in het volgende jaar en 25% in het derde jaar.) Dat geldt vooral voor kosten hoger dan 450 euro. Voor kosten onder dat bedrag is het nog steeds logisch om de kosten te spreiden maar minder efficiënt omdat het minder invloed heeft op het eindresultaat.
Voor bedrijfsmiddelen (machines, auto’s, computers) geldt dat zeker. Daarvan mag je alleen de waardevermindering door het gebruik als onkosten opnemen. Om die te berekenen zijn er verschillende methodes.
En dan zijn er kosten waarbij je zelf binnen zekere grenzen (nl. die van de redelijkheid) kunt bepalen over hoeveel jaar die gespreid kunnen worden. Kosten van een training bijvoorbeeld. Als je inschat dat je zeker wel drie jaar voordeel hebt van je training, kun je die kosten dus over drie jaren verdelen. Maar zoals gezegd, dat moet wel redelijk zijn.
En wat heb je eraan? Je spreidt je bedrijfskosten wat gelijkmatiger over de verschillende jaren. Daardoor schommelt je bedrijfsresultaat waarschijnlijk ook minder en heb je minder pieken en dalen in je cashflow.
Zelf ook een vraag uit de praktijk stellen?
Meer vragen? Neem vrijblijvend contact op!
Op de hoogte blijven over nieuws van Fiducie?
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!