Kan zakelijke dienstverlening circulair?
Inmiddels raken de principes van de circulaire economie – die ik beschreef in een eerdere blog – steeds bekender. De meest aansprekende zijn wel het doorgaand hergebruik van grondstoffen (wat voorheen afval was, is nu weer grondstof) en de continue verantwoordelijkheid van leveranciers voor het functioneren van producten.
Maar in het businessmodel van een zakelijk dienstverlener spelen deze aspecten eigenlijk geen grote rol – tenminste, dat denk ik nu maar ik laat me graag beter voorlichten! Zakelijke dienstverleners maken nu eenmaal geen of weinig fysieke producten.
In de afgelopen weken kwam ik een aantal interessante initiatieven in de financiële dienstverlening tegen die daadwerkelijk op een nieuwe manier werken. En die mij dus erg inspireren.
Crowd About Now biedt startende en groeiende bedrijven en organisaties een platform om aan extra financiering te komen, meestal aanvullend aan andere geldbronnen. Er zijn verschillende mogelijkheden zoals een donatie, voorfinanciering of verschaffing van aandelenkapitaal met steeds een andere tegenprestatie. Maar Crowd About Now biedt niet alleen financiering, ze begeleiden ook de ondernemers, beoordelen hun businessplan en zoeken samen met de ondernemer naar de beste oplossing voor zijn of haar financieringsprobleem.
Mens Incasso is een incassobureau met een menselijk gezicht. Hun basisgedachte is dat een leverancier niet alleen de factuur betaald wil zien maar liever een financieel gezonde klant heeft die in de toekomst nog meer gaat afnemen. En dus zorgen ze niet alleen voor het incasseren van het openstaande bedrag bij de wanbetaler, maar zoeken ze uit waarom die niet kan betalen en proberen ze dat probleem samen met de “wanbetaler” op te lossen. De waarde van de opgebouwde klantrelatie niet weggooien maar herstellen dus.
En Manifesto tenslotte is een coöperatief administratie- en accountancykantoor. Ondernemers die hun administratie willen laten beoordelen of uitvoeren, worden lid en ontvangen in ruil daarvoor elk kwartaal een coachingsgesprek. Daarin bespreken de mensen van Manifesto hoe het met je bedrijf gaat en komen en passant dus de cijfers aan de orde. Maar met als eerste doel om jou en je bedrijf beter te laten functioneren.
Op deze manier werkt Fiducie ook: ik versterk jouw bedrijf door samen met jou en op basis van je cijfers te bekijken hoe het nog beter kan. En daarbij wil ik vooral de financiële en administratieve processen verbeteren van zelfstandigen en kleine bedrijven in de duurzame sector, omdat ik met hen al jaren ervaring heb. Als die financiering, incasso of accountancy nodig hebben, dan weet ik waar ik moet aankloppen!
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!
Wat een prachtig voornemen om een ander, humaner paradigma binnen zakelijke dienstverlening te introduceren. Concepten als duurzaamheid en de circulaire economie hebben veelal tijd nodig om te rijpen alvorens ze in de harten en geesten van menigeen wortel schieten. Het opstellen van jaarrekeningen is meer dan dat alleen als men circulair denken erbij betrekt. Mijns inziens is expertise/deskundigheid in het vakgebied van de klant wel een pre om zo goed mogelijk deze circulaire denktrant in te passen in de dienstverlening. Het zijn mooie tijden die we tegemoet gaan!
Inderdaad, Jeroen. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in de toekomst. Meedenken met de klant is natuurlijk geen nieuw concept, maar echt samen een oplossing zoeken in veel gevallen nog wel. En expertise is daarbij belangrijk. Ik denk dat mijn jarenlange ervaring in de natuurvoeding mij zeker helpt deze sector te begrijpen.