De prijzen stijgen – die van jou ook?
Het is je vast niet ontgaan. Veel prijzen stijgen. En eigenlijk ontkom je er niet aan je eigen prijzen ook te verhogen. Maar hoeveel en lopen de klanten niet weg?
Hoeveel kan ik mijn prijzen verhogen?
Dat is enerzijds afhankelijk van je eigen kosten: inkoop en indirecte kosten. Dus eigenlijk moet je het sommetje uit februari opnieuw maken met je huidige kosten. Gebruik je veel energie in je bedrijf, dan zijn je kosten misschien al erg gestegen.
Bestaan je kosten vooral uit vergoeding voor je eigen uren, dan moet je je afvragen of jij zelf extra geld nodig hebt voor de gestegen kosten van levensonderhoud. Als je hebt uitgerekend met hoeveel jouw vaste kosten gestegen zijn, kom je bij de volgende vraag: hoeveel prijsstijging accepteren mijn klanten? Dat is de anderzijds die tot nu toe ontbrak.
Lopen de klanten niet weg?
Dat kan. Maar ik ga ervan uit dat de meeste klanten bij jou kopen om een andere reden dan de prijs, bijvoorbeeld de goede service of het originele idee. Bovendien zullen de meeste andere ondernemers ook hun prijzen verhogen en ben je dus niet per se duurder dan de anderen.
En wat heb je eraan, werk te doen waarmee je onder de streep niet (genoeg) mee verdient? Werk moet voldoening geven maar ook genoeg opleveren om van te leven.
En wat doet Fiducie?
Ook wij hebben dit rekensommetje gemaakt en hebben besloten alle prijzen met 10% te verhogen. Het uurtarief voor losse advieswerkzaamheden gaat omhoog van 65 euro naar 80 euro, want dat hebben wij de afgelopen zeven jaar niet verhoogd.
Wil jij advies over jouw prijsstelling of hoe je deze kunt berekenen? Neem dan contact op met ons!
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!