Wie betaalt eerlijk voor duurzaam voedsel?
Wat je eet, bepaalt voor een groot deel de wereld waarin je wil leven. Als je voeding koopt die in grote hoeveelheden goedkoop geproduceerd wordt, dan kies je ook voor een saai, onnatuurlijk landschap en milieuvervuiling. Want om grote hoeveelheden voedsel goedkoop te produceren zijn methodes nodig die het landschap zeer efficiënt benutten met grote, rechte percelen zonder productie-verstorende elementen als bloemen, dieren of natuurlijke krommingen. En voor een maximale opbrengst kent de marktwerking weinig genade met waardes die we meestal niet financieel uitdrukken: een schoon milieu, een interessant, afwisselend landschap, eerlijke lonen. Maar je kunt ook een andere wereld kiezen, ook door je voedselkeuze!
Dat vertelt Ingrid Ackermans van Rotterdamse Munt, een kruidentuin aan de Laan op Zuid waar op verantwoorde wijze midden in de stad met vrijwilligers kruiden worden geteeld. Ze werd geïnterviewd door Soephoofd Diana van Ewijk in de lekkerlokaalpodcast. Door deze lokaal, kleinschalig geproduceerde kruiden te kopen draag je er ook aan bij dat de stad groener is, dat buurtbewoners hun talenten kunnen ontwikkelen en elkaar ontmoeten en dat je voedsel diverser is. Maar kleinschaligheid en diversiteit is ook duurder. De kruiden van De Rotterdamse Munt zullen waarschijnlijk nooit tegen een kostprijs geproduceerd kunnen worden die vergelijkbaar is met die van kruiden in de supermarkt.
Dat vraagt om andere oplossingen, bijvoorbeeld in de distributie. Kruidenabonnementen voor klanten in de buurt, een webshop en levering via het plaatselijke netwerk Rechtstreex. Maar ook werpt Ingrid de vraag op of de consument wel zou moeten betalen voor alle voordelen die dergelijk lokaal, verantwoord geproduceerde voeding biedt. Veel meer mensen profiteren van de groenere stad, van buurtbewoners met een interessante tijdsbesteding en van de voedseldiversiteit, waarom moet alleen de consument daarvoor betalen?
In een berekening volgens de True Price-methode zouden deze maatschappelijke voordelen de kostprijs verlagen. Maar hoe profiteert een project als Rotterdamse Munt daadwerkelijk (maar ook bedrijven als Kromkommer, Rechtstreex en anderen) van de positieve maatschappelijke waarde die het creëert? Oftewel: hoe kunnen positieve waarden echte inkomsten worden en zo de kostprijs verlagen?
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!