Hoeveel transparantie is goed voor u?
Claire van den Elzen schreef een artikel over de grenzen aan transparantie. Transparantie betekent voor haar “de mate waarin een organisatie of bedrijf zichtbaar, open en toegankelijk is voor de buitenwereld. De potentiële klant of consument kan zich een eerlijk beeld verschaffen van het bedrijf of de organisatie.”
Waarom zou een bedrijf transparant zijn?
Een open communicatie met de buitenwereld levert ideeën op waarmee het bedrijf zijn processen, producten of diensten kan verbeteren, betrekt de klant bij het bedrijf en biedt het bedrijf de mogelijkheid te laten zien welke invloed het heeft op de buitenwereld.
Volledig transparant zijn is niet altijd goed
Transparantie die bestaat uit informatie die voor de ontvanger (de klant in dit geval) overbodig of onbegrijpelijk is, heeft geen zin. Volgens Van den Elzen is ook de voedselbranche gevoelig voor overbodige transparantie. Klanten willen precies weten wat er in hun voeding zit en hoe het is geproduceerd, maar begrijpt niet altijd de technische termen. Zo vermeldt het wijnetiket (wettelijk verplicht) dat er sulfiet in zit, maar staat er zelden bij dat dit het resultaat is van het natuurlijk gistingsproces en dat het in het algemeen niet gevaarlijk is. Het etiket op de bananen vermeldde pas geleden dat het ingrediënt banaan was. Tsja.
Hoe dan wel?
Leer je klant kennen: verplaats je in je klant, schrijf de vragen op die je klant bij jouw product of dienst zou kunnen hebben en ga na of jouw transparantie die vragen beantwoordt.
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!