Hoe is het met mijn fiducie?
Voor wie het nog niet wist: Fiducie betekent vertrouwen. Fiducie biedt jou vertrouwen in je bedrijf. Maar als zelfstandig ondernemer heb ik ook natuurlijk af en toe twijfels! Als het twijfels zijn over hoe het mijn bedrijf gaat, keer ik als administrateur meestal terug naar de cijfers. Cijfers die een inzicht geven in hoe het nu echt gaat met mijn bedrijf. Maar een rijtje cijfers geeft niet altijd het gewenste inzicht, soms is een plaatje beter. En een rijtje cijfers of een plaatje zonder context zegt ook niet veel.
Verwachtingen uitgekomen?
Wat is de context van “hoe gaat het nu echt met mijn bedrijf”? Dat is: “hoe dacht of hoopte ik dat het ging met mijn bedrijf?”. Oftewel, zijn mijn verwachtingen uitgekomen? Wat waren mijn verwachtingen voor 2017? Kort gezegd waren die: een omzet van € 18.000, van 5 langlopende contracten en 10 eenmalige opdrachten, met als klanten duurzame ondernemers.
Mijn financiële administratie geeft antwoord op de vraag of mijn verwachtingen zijn uitgekomen. Natuurlijk heb ik de gegevens in mijn administratie wel moeten bewerken maar in essentie zat deze informatie erin. Zo zie je rechts dat ik mijn omzetdoel niet helemaal gehaald heb en hoofdzakelijk komt uit “gewoon de boekhouding doen”.
Ik had wat meer eenmalige opdrachten en wat minder langlopende contracten dan ik wilde (maar de ontwikkelingen voor 2018 zijn goed). Ook bleek uit mijn cijfers dat in 2017 25% van mijn klanten ecologisch duurzaam actief was, 62,5% sociaal duurzaam en 12,5% niet duurzaam werkte. 58% van mijn klanten was zelfstandig ondernemer, 17% had een besloten vennootschap en 13% was een stichting. Ook 13% was een natuurlijk persoon. Wat de anderen ook waren, maar met die pet op klopten ze niet bij me aan.
Wat kan ik nu met meer inzicht?
Als je weet wat je huidige klanten bij je komen halen, kun je je wellicht meer daarop richten. Of juist je marketing aanpassen om een andere doelgroep te bereiken. Als je informatie over betaalgedrag verzamelt in je administratie, kun je je facturering aanpassen aan de klant. Maar voor het succes van een onderneming zijn andere zaken ook belangrijk, zoals de tevredenheid van de klanten met je dienst of product. Die meet je niet met deze cijfers. Dus voor bepaalde informatie zul je verder onderzoek moeten doen. Toch kun je veel uit je eigen administratie halen. Wil jij ook meer inzicht in je bedrijf met gegevens uit je eigen administratie?
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!