Klant aan het woord: Thomas Schuurmans

thomas

Duurzaamheid begint bij oprecht willen weten wat iemand wil.

Een zoveelste nieuwe shampoofles, is dat wat de wereld nodig heeft?‘ ‘Dit vroeg ik me af toen ik, na een technische baan bij TNO en reizen door ontwikkelingslanden, werkte bij een commercieel ontwerpbureau. Op reis had ik armoede gezien, maar ook jongeren die kansen zagen maar niet wisten hoe zij daaraan handen en voeten kunnen geven. Ik besloot mijn liefde voor techniek, creativiteit en interesse in andere culturen bij elkaar te brengen in mijn bedrijf ProPortion.

Sinds multinationals het marktpotentieel begonnen te zien van vier miljard mensen in ontwikkelingslanden, die enkele euro’s per dag verdienen, is vaak vanuit product push gedacht: pak een bestaand Westers product, kleedt het uit en biedt het aan. Iedereen wil toch immers onze westerse producten? Dat werkt natuurlijk niet. Effectief innoveren betekent dat je de gebruikers centraal zet. Dat begint met oprecht willen begrijpen wie zij zijn, hoe zij leven, wat zij belangrijk vinden, wat hun belemmeringen zijn en hun aspiraties. Human centered design is hiervoor een hele effectieve innovatiemethode. Sinds we dat met ProPortion eenmaal gedaan hadden voor FrieslandCampina in Vietnam, wist ik: hier wil ik mijn dagelijks werk van maken!

Wij werken in Kenia, Ethiopië, Bangladesh, India en Ivoorkust, waar onze teamleden wonen en werken. Elk project begint met kwalitatief onderzoek in de communities waar onze klanten positieve impact willen realiseren. Op basis van de uitkomsten, creëren we nieuwe ideeën, maken daar prototypes van en leggen die voor aan de gebruikers.

Door in het innovatieproces continue de voortgang te toetsen bij gebruikers, krijg je uiteindelijk een oplossing die echt past en werkt. Dat leidt tot sociale duurzaamheid, ecologische duurzaamheid en economische duurzaamheid.

 

Overal zijn omstandigheden anders en komen we dus tot innovaties die we nooit vooraf hadden kunnen bedenken. Er is geen one size fits all. Dat geldt ook voor onze financiële administratie. Elk land heeft eigen regels, een eigen belastingstelsel en vaak ook eigen valuta. Daarnaast hebben onze klanten te maken met steeds andere vereisten voor financiële rapportages. Nico weet de juiste vragen te stellen om boven water te krijgen waar we allemaal op moeten letten. Ook heeft hij ons goed geadviseerd bij de aanschaf van een boekhoudsysteem en de overstap naar een online only bank, passend bij onze situatie. Hij onderzocht de verschillende mogelijkheden en zette de voor- en nadelen van verschillende opties voor ons op een rijtje. In beide gevallen kwamen we zo tot een keuze waarmee we heel tevreden zijn.’

Geschreven door Anke Welten.

Nico Verzijden

Wil je meer grip op je groei?

Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!

Nico Verzijden

Ik ben Nico Verzijden, financieel strateeg met een hart voor duurzame voeding, jarenlange ervaring in de duurzame wereld en als financiële man bij kleine bedrijven. Ik wil de financiële duurzaamheid van kleine (ecologisch of sociaal) duurzame bedrijven verbeteren omdat goed omgaan met de aarde en met elkaar, beter is voor iedereen en dat vind ik belangrijk.

Laat een reactie achter