Kan ik ook kosten aftrekken van voor de start?
- 26 januari 2017
Officieel, d.w.z. wettelijk gezien, begint je onderneming als je die hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Maar het kan natuurlijk zijn dat je al kosten hebt gemaakt voor die officiële start. Mag je die eigenlijk opvoeren als kosten van je onderneming en ze zo in de belastingaangifte aftrekken?
Bij zakelijke kosten komen er twee belastingen om de hoek kijken: de omzetbelasting (btw) en de winstbelasting (afhankelijk van de rechtsvorm van je onderneming is dat de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting).
- Bij de omzetbelasting mag je de btw die leveranciers gerekend hebben over aan jou verkochte goederen of diensten terugvragen. Daarvoor gelden een aantal voorwaarden, bv. factuureisen. Onder die voorwaarden kun je de btw over zakelijke inkopen in het jaar van oprichting en eventueel het jaar ervoor nog terugvragen. Dat moet dan in een schriftelijk verzoek aan de belastinginspecteur waarin je (indien niet meteen duidelijk) uitlegt waarom de kosten zakelijk zijn. Je voegt een kopie van de facturen waarom het gaat bij en rekent duidelijk voor welk bedrag je terugvraagt – dat is natuurlijk alleen het in rekening gebrachte btw-bedrag, niet het gehele factuurbedrag.
- Voor de inkomstenbelasting geldt dat aanloopkosten van in principe 5 jaar voor de start van de onderneming kunnen worden afgetrokken. Dat zou dan in de jaarrekening van het jaar van oprichting moeten gebeuren. Hier neem je het hele factuurbedrag op in de kosten, tenminste voor zover deze zakelijk zijn, en met of zonder btw, afhankelijk van of je btw hebt teruggekregen van de Belastingdienst. Door deze kosten op te nemen in je jaarrekening, verlaag je je winst en wordt je verschuldigde winstbelasting lager.
Meer vragen? Neem vrijblijvend contact op! Zelf een vraag uit de praktijk stellen?
Op de hoogte blijven over nieuws van Fiducie?
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!