Loont communicatie over duurzaamheid?
Eigenlijk inmiddels een retorische vraag, zo lijkt het wel. Tenminste als je zo rondkijkt op het web. Daar kom je veel bedrijven tegen die winst maken met duurzaam ondernemen en dat van de daken schreeuwen. Tegelijkertijd is dat niet zo vanzelfsprekend voor de (heel) kleine bedrijven. Want… de bezigheden van alle dag om je bedrijf op gang te houden, en weet ik er eigenlijk wel genoeg vanaf? Dus hoe kunnen kleine bedrijven dat eigenlijk makkelijk doen, duurzaam ondernemen EN erover communiceren en er zo voordeel uit halen?
Daarover schreef ik in de afgelopen anderhalf jaar een scriptie en het lukte me zelfs erop af te studeren (HBO Bedrijfsadministratie). Ik onderzocht hoe kleine adviesbureaus omgaan met obstakels bij het communiceren over hun eigen duurzame bedrijfsvoering. Obstakels zoals ik hierboven beschreef: de grote aandacht die het werk van alledag vraagt, het gebrek aan geld, expertise en vaardigheden en aan benchmarks. Mijn scriptie kun je downloaden.
En de conclusie? Sommige kleine bedrijven laten zich inderdaad uit het veld slaan door gebrek aan tijd of capaciteit of omdat zij het nut van duurzaam ondernemen en erover communiceren niet inzien. Ze zien de “business case” niet. Maar het kan heel goed en wel door het simpel te houden, door dicht bij jezelf en je bedrijf te blijven: bepaal wat de echte toegevoegde waarde van je bedrijf is, probeer die in stapjes te verduurzamen en communiceer erover op een manier die bij je past. Dus niet per se in een formeel duurzaamheidsverslag maar bijvoorbeeld op je website of in gesprekken met je klanten of leveranciers.
En het gebrek aan tijd, geld en expertise compenseer je dan het liefst door het samen te doen: met je werknemers, als je die hebt, of met je omgeving. Zelfstandigen kunnen bijvoorbeeld meedoen met de Happy Planet Professionals!
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!