Praktijkvraag: Hoe boek ik de kosten van een flexplek?
Veel zelfstandige ondernemers zijn lid van een initiatief waar ze een flexibele werkplek kunnen gebruiken.
Er zijn verschillende voordelen aan het werken op een flexplek:
- Je ontmoet andere ondernemers en dat kan gezellig zijn
- Mogelijkheid te netwerken en zaken te doen
- Je kunt privé en werk beter scheiden
- Er is voor ieder budget wel een flexplek te vinden
Boeken van een flexplek in jouw administratie
De vraag die wij regelmatig krijgen is:
“Boek ik dat onder ‘huur bedrijfsruimte’ of onder ‘contributies’?”.
Je kunt dit als ondernemer zelf bepalen. Van de Belastingdienst kun je huurkosten en contributie als bedrijfskosten boeken (in je aangifte inkomsten– of vennootschapsbelasting).
Voor de aftrekbaarheid maakt dat niet uit.
Het gaat dus om het inzicht dat je zelf wilt hebben in jouw (on)kosten.
Zie je de flexplek vooral als een alternatief kantoor?
- Boek de factuur van de flexplek dan onder ‘huur bedrijfsruimte’.
Is jouw flexplek voor jou een mogelijkheid om anderen te ontmoeten en ben je misschien lid van een netwerk?
- Boek de kosten van de flexplek dan onder ‘contributies’.
Kun je de btw van de huur van een flexplek aftrekken?
En voor de btw-aftrekbaarheid van de huur gelden de gewone regels: de btw is aftrekbaar als de factuur aan de vereisten voldoet en als jij zelf als ondernemer belaste activiteiten verricht.
Stel jouw praktijkvraag!
Heb jij ook een praktijkvraag? Stel hem aan Fiducie.
Met jouw vraag en ons antwoord helpen wij samen andere ondernemers.
Contactformulier
Foto: Pauline Krebbers
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!