Trends in duurzaam ondernemen 1
Het compententiecentrum Duurzaam Ondernemen van de Antwerpse Management School publiceerde onlangs het CSR Trend Report. Daarin beschrijven ze de waarschijnlijke toekomstige ontwikkelingen op drie gebieden van duurzaam ondernemen: de theorie-ontwikkeling, het ondernemen zelf en de MVO-manager. Vandaag wat mij opviel in de trends op het eerste gebied: de theorie-ontwikkeling.
De onderzoekers signaleren als eerste een verschuiving van duurzaam ondernemen als ‘kansen die maatschappelijke problemen bieden voor de onderneming’ naar ‘de impact die een onderneming op de samenleving kan hebben’. Vragen die de ondernemer zich stelt, zijn:
Is de maatschappij beter af met of zonder mijn bedrijf? Hoe kunnen we echt een verschil maken?
Duurzaam ondernemen wordt dan ook meer een verhaal van de positieve impact (invloed) dan van het vermijden van negatieve effecten. Impact is een van de nieuwe woorden die bij duurzaam ondernemen zijn gaan horen net als circulaire economie en nieuwe businessmodellen, maar de belangrijkste nieuwe associatie is die met ‘lokaal’. ‘Lokaal’ heeft te maken met authentiek, vakmanschap en grassroots, kortom met menselijke waarden.
Duurzaam ondernemen krijgt dus de menselijke maat terug als reactie op de neoliberale fixatie op efficiënt organiseren (maar, zeg ik: efficiënt organiseren blijft belangrijk voor duurzame ondernemingen – alles in balans!).
En natuurlijk speelt de nieuwe technologie een belangrijke rol in de ontwikkeling van het duurzaam ondernemen, maar wel zo lang die technologie zijn verantwoordelijkheid blijft nemen voor de effecten die het veroorzaakt op ecologisch en sociaal gebied.
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!