Trends in duurzaam ondernemen 2
Vorige week vatte ik de trends in de theorie-ontwikkeling over duurzaam ondernemen samen uit het CSR Trend Report van de Antwerpse Management School. Vandaag schrijf ik over een tweede domein: duurzaam ondernemen in de praktijk.
De onderzoekers zien dat bedrijven, ook de kleinere, inmiddels wel genoeg weten over het concept ‘duurzaam ondernemen’. Ondernemers begrijpen heel goed waarom duurzaam ondernemen voor hen voordelig is en maken daarin ook gedurfde keuzes. De aandacht voor duurzaamheid in de onderneming verschuift van de interne bedrijfsprocessen naar integratie in de strategie.
Met deze meer holistische aanpak wordt de niet-financiële informatie belangrijker: consumenten en anderen willen de integrale toegevoegde waarde van een bedrijf kennen. Ook is er meer aandacht voor de keten en de herkomst.
Hoewel circulariteit en nieuwe vormen van strategische samenwerking belangrijke trends zijn, gaan de meeste bedrijven duurzamer werken door hun bestaande businessmodel aan te passen en niet door een compleet nieuw businessmodel toe te passen. En bij dit alles blijven veel bedrijven zoeken naar praktische, snel en simpel toepasbare instrumenten om duurzamer te ondernemen.
Wil je meer grip op je groei?
Kies dan nu voor meer Fiducie in je bedrijf en krijg meer grip op je groei!